Een vochtarme huid heeft een te kort aan vocht en geeft vaak een trekkerig en jeukerig gevoel in de huid. Je huid ziet er vaak dof uit en heeft veel zgn droogtelijntjes. Door het krabben tegen de jeuk kan je huid geïrriteerd, rood en gevoelig worden.

Naar mate je ouder wordt ontstaat er sneller een vochttekort in de huid. Vaak zie je ook andere te korten ontstaan bij het verouderen. Het is belangrijk om deze met gezonde verzorgingsproducten aan te vullen. Tijdens een huidanalyse wordt een te kort aan vocht duidelijk zichtbaar. Bij het opduwen van de huid (van kaaklijn naar jukbeen) ontstaan er lijntjes en rimpeltjes, een soort craquelé. Rond de ogen en de mond zie je vaak als eerste fijne lijntjes ontstaan. Op deze plekken ontstaan dan ook vaak de eerste diepere rimpeltjes.

Huidverzorging

Een vochtarme huid heeft dorst en moet dus te ‘drinken” krijgen. Huidvriendelijke en huideigen ingrediënten die je huid daadwerkelijk van buiten af kunnen hydrateren zijn: meervoudige liposomen ( phospholipiden) en hyaluronzuur. Bij 2 maal daags gebruik stijgt de vochtgraad van je huid al tussen 90 tot 100%. Omdat liposomen huididentieke stoffen zijn worden ze vaak door de huid goed verdragen. Naast hun hydraterende werking hebben liposomen ook een transportfunctie van belangrijke vitamines zoals Vitamine E, A en provitamine B5. Door je huid na de verzorging met liposomen, in te smeren met een (voor jouw huidtype geschikte) crème wordt het vocht beter vast gehouden in je huid en voorkom je vochtverlies. Daarnaast worden eventuele te korten aan lipiden (vetten) door een crème aangevuld. Voordat je verzorgingsproducten aan brengt is het wel belangrijk dat je huid goed schoon is, zodat werkstoffen ook daadwerkelijk kunnen worden opgenomen. Het beste is hier speciale reinigingsproducten voor te gebruiken. En als je je huid afspoelt met water, droog je huid dan er na goed af. De zouten en kalk in het water hebben namelijk een uitdrogende werking.

Ontspanning & Balans

Een gezonde leefstijl met voldoende rust en ontspanning is belangrijk om je lijf én huid gezond te houden. Je kunt hier meer over lezen in het kopje “in balans”.

Voeding

Om je huid van binnen uit te hydrateren is water drinken heel belangrijk. Drink ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag. Water is ook het transportmiddel van afvalstoffen en werkt dus zuiverend en voorkomt (huid)klachten. Omdat water verder niet door het lichaam bewerkt hoeft te worden, is water eigenlijk de beste vloeistof om te drinken. Van koffie en zwarte thee is bekend dat deze belastend voor darmen en lever kunnen zijn en juist vocht onttrekken aan het lichaam.Als je het lastig vind om genoeg water te drinken, maak dan een kan water klaar met bijvoorbeeld verse munt, citroen of schijfjes komkommer. Tips voor een gezond voedingspatroon kun je lezen onder het kopje ‘voeding’.

Vooruitzichten

Het vochttekort in je huid is met de juiste ingrediënten goed te herstellen. Als de vochtgraad is hersteld neemt ook het trekkerige en soms jeukende gevoel af. Mijn advies is je hierin goed te laten begeleiden en je niet te laten verleiden door allerlei veelbelovende reclames. Zogenaamd vochtinbrengende crèmes bestaan namelijk niet! Lees meer hier over op: Vochtinbrengende crème een fabeltje